Mycket resande nu. Igår var det "Kickoff" i Kyrkslätt, tillsammans med Calle, Axel och Heidi. Imorgon åker jag på klassträff till Red Cross Nordic United College i Flekke, Norge. Ser fram emot mötet med klasskompisarna från 82 olika länder. Sen återvänder jag till Åland en sista gång, före avresan till Bryssel.
Noterar i dagens Ålandstidning att Lennart Isaksson har synnerligen vettiga åsikter om Föglötunneln. Tunneln är i grunden en god idé, bara den blir förverkligad på ett bra sätt - och andra alternativ utreds. På lång sikt är det fråga om en ekologisk och ekonomisk satsning som skulle ge hela östra Åland en bättre infrastruktur. Sen finns det andra, positiva bieffekter, som att det kan bli en turistattraktion/kuriositet lite på samma sätt som Ölandsbron varit.
4 kommentarer:
Tunneln är en dum idé, tycker jag.
Ingen vettig och lagom hispig kvinna med undergångsnoja vågar sig på sådana underjordiska gångar. Sankta Rita
Min uppfattning är att det är en vettig långsiktslösning - om den genomförs på ett trovärdigt sätt och har en opartisk utredning som grund. Liknande lösningar har genomförts tidigare, bland annat i Norge.
Tunneln skulle förenkla kommunikationerna till fastlandet, med skärgården - och göra Föglö till ett slags centrum i den åländska skärgården. Det skulle skapa positiva ringeffekter för Föglös turistnäring- och andra näringar.
Tror att det är otroligt viktigt att man försöker undvika känsloargument i ett projekt som det här - hellre titta på tidigare, jämförbara projekt inom och utanför Norden - och hur de har lyckats.
Du har en viktig poäng när du skriver att Föglö skulle bli navet, centrum för den åländska skärgården. Det var bevekelsegrunderna för att socialdemokraterna också stödde tunnelprojektet. Men det finns andra partier som vill ha kvar Hummelvik och den norra linjen och då blir tunnelprojektet rätt ointressant. Då försvinner kortruttstanken och det är plötsligt bara Föglö som gynnas. Sottunga får sämre trafik och stora investeringar krävs för att Kökar skall få en kortare färjresa.
Roligt att vi har liknande syner i denna fraga. Det som jag verkligen skulle onska ar att landskapsregeringen presenterade de olika befintliga alternativen for befolkningen i ett lattbegripligt format, dvs.
- Tunnel
- Batar
- Bro
Sedan skulle vart och ett av alternativen preciseras - ocksa sadant som talar till alternativets nackdel. Ett konkret exempel: "Om vi har en tunnel maste vi i alla fall ha en liten bat for cykelturister och fotgangare".
Efter detta kunde en offentlig debatt med fakta som grund tas - och sen kunde lagtinget fatta beslut om tunneln byggs eller inte.
Till dem som sager att vi inte ska satsa i sa pass osakra tider pa ett sadant projekt vill jag invanda - NAR ska vi da satsa? Nu ar vi ett lage dar nasta hogkonjunktur star bakom dorren - och tunnelprojektet lar knappast bli sa mycket formanligare an nu.
P.S: Sitter paa ett internetkafe i Bryssel, saknar darfor skander.
Skicka en kommentar