fredag 13 januari 2012

Näringslivets dag

Är nyss hemkommen från "Näringslivets dag", vilket var sällsynt intressant. Under en hel dag lotsades åländska politiker runt till åländska företagare: Lekplaneten, Minna Rundberg Åland, Mariehamns bokhandel, Bore-rederierna och Scantube. Vissa av de utmaningar som företagare brottas med är allmänt omdebatterade och kända - andra är lite mindre kända, t.ex. hur mycket strul otydliga bestämmelser om tidningsmoms ställer till för näringsidkare.

Under valrörelsen tog jag upp de utmaningar som nyinflyttade kan möta på Åland, t.ex. att alla jobb och tjänster tillsätts genom "inofficiella kanaler", att din kusins man eller granne erbjuds jobbet - och det som kommer till AMS är "det som blir kvar". På ett av företagen berättade vd:n om hur nyinflyttade ålänningar knackat på direkt hos företaget och frågat om det finns jobb. Det fanns det. Och de fick jobb. Så kan det också gå till. Sannerligen inte bra att det är så här, men hatten av för att de inte gav upp.

Det var en otroligt intressant dag med många aha-upplevelser som jag kommer att ta med mig in i t.ex. Nordiska rådets näringsutskott. Är särskilt glad över att ha fått träffa Minna Rundberg, vars skärbräde jag överräckte åt Eva Biaudet under hennes Ålandsbesök. Det var god uppslutning från politikerhåll idag - hoppas det blir en repris med uppföljning nästa år.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Moderatjävel. Ska du ha kostym på dig kan du väl i alla fall ha en som bra på dig istället för en gubbkostym. Nu ser du bara ut som en wannabe.

Wille sa...

Tack för din åsikt, själv tycker jag att insidan är det viktiga :)