måndag 12 augusti 2019

Några goda ord.



Det finns några tecken i skyn på att 2019 kommer att bli en smutsig valrörelse, möjligen också med svartmålning. Jag kommer att göra tvärtemot. Se mina motkandidaters goda sidor, bemöda mig om att bemöta de goda argumenten.

För kom igen, vi vet alla att vi som enskilda politiker åstadkommer - inget alls - om vi inte klarar av att samarbeta. Jag kommer här att bekämpa en del av det stundande mörkret genom att uppmärksamma några positiva saker som sagts och därefter besvara uppskattningen.

Så nu kör vi...


Ingrid Johansson (Lib) 



"Samarbetet över ideologigränserna är fruktsamt och genom ett brett ideologiskt samarbete så representeras hela Åland. Personligen har jag arbetat tätt med minister Valve och sett prov på ett starkt och lyssnande ledarskap där alla får komma till tals." (15.11.2016 i budgetdebatten)

Bästa Ingrid Johansson, tack för de goda orden. I din politiska person kombineras två egenskaper som är sällsynta. Dels har du en glöd i de frågor du brinner för, dels har du förmåga att (trots denna glöd) ta ett analyserande steg tillbaka och notera att allt inte är så enkelt som det först framstod. En sällsynt kombination. Dessutom uppskattar jag att du orkar debattera Ålands avfallshantering, en verklig och utmanande framtidsfråga. 





Harry Jansson (c) 


När det gäller det som jag vill applådera så ingår naturligtvis arbete med AT-tjänstgöringen, de svenska läkare som kommer hit och gör bastjänstgöringen vid ÅHS. Landskapsregeringen och minister Valve har gjort ett föredömligt arbete och kunnat utnyttja det politiska systemet i ett nätverk som man får om man också jobbar på nordisk nivå, dvs. man får en svensk parlamentariker som gör en insats som medför att riksdagen i Stockholm uttryckligen säger att detta systemutbyte med Åland ska fortgå.” (Lagtingsdebatten den 20.5.2019)

Bäste Harry Jansson, tack för de goda orden. Under mina snart 8 år i åländsk o nordisk politik hör du till de människor som det är roligast att samarbeta med. Vilket kanske kan överraska någon. Du är kvicktänkt, finurlig, har viss självdistans och går alltid att prata med dig. Visst har vi haft våra duster och visst kommer vi snart att ha en dust om den gemensamma räddningsmyndigheten, men faktum kvarstår: Tycker det är genuint roligt att samarbeta i de frågor där det gått.


Mikael Staffas (Lib) 



"Ett aktivt arbete är att arbeta med gränshinder och det är ett ständigt pågående arbete, som många gånger får positiva utfall. Se t.ex. på de AT-läkare som var hotade för Åland men som nu har lösts tack vare ett starkt arbete utav minister Valve." (16.11.2017 i lagtinget)  


Bäste Mikael Staffas, tack. En av de sakerna jag uppskattar mest med Dig är att du aldrig fallit till föga för svartmålning, till och med i lägen då du själv varit föremål för den. I stället har du tålmodigt flyttat fokus till sakfrågan som ju verkligen har betydelse för ålänningarnas vardag. Det är strongt och jag hoppas du fortsätter med det. 




Göte Winé (s) 

"Talman! Jag vill tacka minister Valve för arbetet med detta program. Vi jobbar vidare med arbetet att stärka våra ungas framtid, ett tryggare samhälle för alla." (ANDTS-politisk debatt i lagtinget 13.12.2017)

Bäste Göte Winé, just dessa korthuggna ord var välgörande i en mörk decemberdebatt om drogpolitik. Jag har under mandatperioden uppskattat (och uppskattar) dina insatser i ANDTS-arbetet. Du har inte dragit dig för att vara obekväm, men på nåt märkligt sätt lyckats alltid krydda detta med ett gott humör vilket är få förunnat.


Jag utmanar härmed alla som ställer upp i lagtingsvalet 2019 att söka det goda hos varandra och fokusera på det som verkligen har betydelse för ålänningarnas vardag. Handen på hjärtat, smutskastning har väldigt sällan det. Däremot förmåga att samarbeta över gränserna. 

Inga kommentarer: