tisdag 21 augusti 2012

Omställningar


Igår följde jag mitt barn för första gången till dagis - jag ska ärligt talat säga att det kändes rätt stort. En sak är den rent förnuftsmässiga insikten att antagligen alla föräldrar är vill att ens barn ska trivas på dagis. Något helt annat är känslan i maggropen när går med barnet och ska presentera henne för dagispersonalen och en plats där hon ska få vara en rätt stor del av sin vakna tid. Men det gick hyfsat. Tror det kommer att funka. 

Och sen på kvällen var det moderaternas styrelsemöte - vi pratade givetvis skärgårdstrafik, en i högsta grad aktuell förändring. Vi diskuterade också möjligheten att ha en politisk sekreterare - och hur vi kunde sprida utåt vad vi i lagtingsgruppen och regeringen gör. För egen del berättade jag om Nordiska konservativa gruppens besök, som ledde till att vi fick upp frågan om SVT Play på regeringsbordet igen och att vi - kanske - snart ser en lösning på vindkraftsproblematiken.

Nordiska rådet på Åland har inlett sitt arbete för i höst med att i princip godkänna ett samarbetsavtal med Färöarna och Grönland. Jag stöder överenskommelsen, eftersom vi haft ett stort utbyte av att ha samarbetsmöten med grönlänningarna och färingarna vid Nordiska rådets session. En betydligt knepigare fråga var hur landskapet kan riva gränshinder. Som vi kan läsa i dagens tidning finns det gott om gränshinder (till öst och väst) som i praktiken hämmar tillväxten på Åland. Dess gränshinder måste bort - och det mest verknigsfulla arbetet såhär långt har varit Gränshindersforum, där Åland deltar som enda nordiska självstyrelse. 

I övrigt förbereder jag mig för Östersjöorganisationen BSPC:s möte i S:t Petersburg. En sak som helt säkert kommer upp - formellt eller informellt - är fängslandet av den ryska punkgruppen Pussy Riot. Min åsikt är att det dom gjorde var provocerande och t.o.m. olagligt enligt gällande lag, men att det utdömda straffet inte var proportionerligt. Hade dom begått brottet i Tsarryssland 1905 hade dom fått några månaders fängelse. I Ryssland 2012 hade dom kunnat få upp till 7 år för sitt brott. Men, vi ska minnas att saken inte är färdigbehandlad, rättsmedlen är ännu inte uttömda och apellationsdomstolen kommer att säga sitt.  Det finns också skäl att minnas Rysslands nuvarande ställning i den internationella diplomatin: Ryssland börjar pga Syrien-krisen stå allt mer "ensamt".

I ett sådant läge behövs mer än någonsin samarbete och ärlig, rak dialog med grannarna i Östersjön.

Inga kommentarer: