måndag 19 oktober 2015

Jag vill tacka.

Valnatten den 18 oktober kommer jag inte att glömma. Några tack är på sin plats. Först och främst: är TACKSAM över det förtroende som Ålands folk har visat. Trots att jag suttit som minister i landskapsregeringen och fattat ett och annat obekvämt beslut, så ökade röstetalet med 25 % - från 250 till 314 röster. En annan positiv överraskning var valresultatet i min hemkommun Jomala, där jag drog flest röster av samtliga lagtingskandidater. Tack Jomala!

Val-cava före valvakan, med världens bästa kampanjgäng!

Tack till min familj, Linda, lilla H och lilla A för ert stöd. Ni har uthärdat ca 3 månaders valkampanj. Nu är det dags att ni får se lite mer av mig igen. Tack till min mor som bedrev subtil (nåja :) ) Facebook-kampanj och till far som körde runt med tejpad bil så mycket han bara hann. Och tack talla kampanjarbetare. Vad vi har kämpat, smällt kundvagnar fyllda med mynt, kampanjat och funderat!

Var e Wille nu då??
 
Så, var är Wille nu då? Med säkerhet i lagtinget i 4 år till. För tillfället fullt sysselsatt med dagliga ministersysslor, budgetarbete och möten med den nyvalda lagtingsgruppen. Partiet Moderat Samling för Åland gjorde ett hyfsat val. Vi blev tredje största grupp i lagtinget och växte med ett mandat i förhållande till resultatet år 2011. Visst, vi kunde ha gjort ett bättre val, men detta är en bra grund att bygga vidare ifrån.

Valresultatet stämmer också till en del eftertanke. De som förespråkar "restriktiv flyktingpolitik" och snabba, enkla lösningar har nu skramlat 4 ihop mandat i lagtinget. I och för sig finns alla åsikter i det åländska samhället nu företrädda - men jag blir ärligt talat lite beklämd över att en så stor del av Ålands befolkning har röstat på politikens svar på snabbmat: Skrota ÅMHM! Landshövdingen till lantråd! Ruska om ÅHS! Miljoner till UNHCR i stället för flyktingmottagning! Och så vidare. Snabba, lätta lösningar på komplexa politiska problem. Jag lovar att jag kommer att ta debatten med dessa krafter, om och om igen.  Vi måste om och om visa att det Åland på riktigt behöver är långsiktiga, väl genomtänkta och nyanserade lösningar på allt från klumpsumman till SVT Play. Politisk snabbmat hör hemma i skräpkorgen.

Nu är det dags att kavla upp ärmarna och bygga vidare, för att Åland också fortsättningsvis ska vara världens bästa plats att bo på!

Inga kommentarer: