fredag 18 januari 2019

Stå upp mot fejknyheter.

Gårdagen inleddes med att jag fick ett märkligt SMS från en moderat kollega som undrade om Åland kommer att få ett asylcenter för 10 miljoner euro. Jag kliade mig i skägget och förundrade mig. Som f.d. kansliminister och nuvarande socialminister har jag hyfsat god insyn i frågan och visste direkt att detta inte stämmer.

Partikamraten skickade mig sen en skärmdump av ett sponsrat inlägg från ett åländskt parti.


I sak är detta rappakalja. Fakta är att i brytningen mellan föregående och nuvarande regering försiggick en diskussion med Röda korset och Migri om Åland på något sätt kunde bistå i den flyktingvåg som just då gick över Europa. Något asylcentrum blev det inte, av praktiska skäl
(flyktingströmmen gick förbi Åland, det fanns ställen i Finland där det var betydligt angelägnare att ha en upprätta asylcentrum). I stället uppmanade landskapsregeringen kommunerna att ta emot kvotflyktingar, vilket också har gjorts.

Jag anser att detta var bra politik. Vi kan och bör ta vårt ansvar för en hanterbar del av de människor som är på flykt. Vi kommer aldrig att kunna hjälpa alla, men det är rätt att vi tar en skärva av ansvaret.

Att hitta på saker är tyvärr inget nytt för partiet Åländsk demokrati. Flera gånger har jag stått i lagtinget och ifrågasatt fullkomligt främmande fakta och siffror. Och låt mig vara tydlig: Jag kan ha respekt för att en politiker vill föra en restriktiv migrationspolitik, som motiveras med fakta. Däremot har jag mycket svårt för all politik som motiveras med uppdiktade fakta eller s.k. "trollning". Ett teoretiskt exempel på det sistnämnda är om någon skulle påstå att Åländsk demokrati är en gigantisk penningtvättcentral, därefter backa från påståendet, säga att jag har ju ingen aning om det stämmer men att frågan ju är viktig att ställa!

Fejknyheter och trollning är skadliga för samhället. och gröper ur tilliten till samhället. Sannolikt är de dock här för att stanna. I de senaste valen har vi sett en markant ökning i fejknyheter, fejkprofiler och desinformation. Vi står nu inför fyra olika val under "supervalåret 2019". I fråga om att genomskåda fejknyheter har alla en plikt att försöka. Det är varje medborgares ansvar att försöka bli bättre på att inte sprida fejknyheter och vårt utbildningsväsende måste bli ännu mer inriktat på källkritik och att genomskåda fejk. I en färsk studie konstaterades att över 65-åringar löper betydligt större risk att sprida fejknyheter än övriga befolkningen, vilket talar för att vi har ett ordentligt jobb som behöver göras.

Orka och våga stå upp mot fejknyheter!











3 kommentarer:

Knatte sa...

Hej Wille, vad är det som är fejk? Jag försökte kolla men det stod på det andra inhemska språket så jag gick bet.
Skall det inte byggas, handlar det inte om 10 M eller kan det inte hamna på Åland?

Wille sa...

Hej Knatte, mest fejk är den här meningen "Det rimliga är att LR sedan länge informellt är både informerad om och involverad i projektet med ett asylcenter." Det är ett påstående ryckt ur luften, pågår inga sådana diskussioner.

Tycker det är helt OK att kritisera dåliga saker, men att hitta på saker och kritisera det påhittade tycker jag inte är riktigt sunt när man sitter i lagtinget.



stephan sa...

Wille ville ta helg från diskussionen fredagkväll, vilket jag respekterade. Nu är frågan vilket ord i ÅDs facebookflöde, som var fake. Det är nämligen väldigt enkelt att förkasta en nyhet genom att skriva "fakenews". Låter lite finare än "rasist". Men utan källa så påminner det väldigt mycket om härskarteknik. Så vad var "fake" i det, som WV citerade /presenterade i bloggen?