onsdag 21 november 2007

Hembygdsrätten

Debattglade Fredrik Gustafsson har efter en viss tids dvala plockat upp bloggandet igen. Denna gång pläderar han för ett uppluckrande av hembygdsrätten. Jag håller delvis med, eftersom Åland och omvärlden förändrats kraftigt sedan hembygdsrätten kom till. Hembygdsrätten har fortsättningsvis relevans som språkskydd, men för att motsvara tidens krav borde den åtminstone vara knuten till EU-medborgerskapet, inte till det finländska. Vid nästa revision av Självstyrelselagen hoppas jag att de åländska regeringspartierna tar sitt ansvar och hårt håller fast vid att hembygdsrätten måste motsvara samtidens krav med ökande rörlighet över gränser. Här kan man hänvisa till bl.a. läkarbristen på Åland. Det här är en sak som jag är övertygad om att riksmyndigheterna skulle acceptera, om Åland samlar ordentligt med argument och håller en tydlig linje i frågan. Även om vi kommunicerar på svenska med Finland, så har vi mycket att vinna på att kommmunicera på finskt sätt - rakt, tydligt och ibland också kompromisslöst.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag skrev en insändare om mitt bekymmer och förslag till åtgärd redan i våras:
http://petricarlsson.wordpress.com/2007/04/08/varfor-far-man-inte-bo-var-man-vill/

Man behöver inte ta bort hembygdsrätten men däremot ändra dispensreglerna och vara frikostigare med dom på t.ex. strandtomter och lantligt boende!

Wille sa...

Med tanke på den allt mer ökande rörligheten över gränser och på arbetsmarknader, så skulle jag förslå följande förändringar i hembygdsrätten:

- Korta ner tiden man måste bo på Åland från 5 år till 4 år.
- Knyta Hembygdsrätten till EU-medborgerskapet, inte det finländska medborgerskapet.
- Ändra dispensreglerna - göra det möjligt att under visssa premisser köpa strandtomter och lantligt boende.

Jag pratade för några dagar sedan med en man som bott på Åland i 5 år, bildat familj och betalat skatt i 5 år men som fortfarande inte fick rösta i lagtingsvalet. Detta tyckte han att var näst intill förnedrande och jag håller med - 5 år är lite för lång tid. Det kan t.ex. innebära att man måste vänta 8 år för att få rösta i lagtingsvalet om man flyttar in vid "fel" tidpunkt och det känns inte riktigt rimligt.