torsdag 12 mars 2015

Filmfestivalen VERA


Bästa åhörare, 
VERA Filmfestival anordnas i vår för 18:e året i rad. Temat för året 2015 är livets gång och flykt.
I VERA Filmfestival möter Åland världen, det lokala gifter sig med globala, modern åländsk animation möter arkivpärlor. Och allvar möter humor. Som ett stort "fan" av serier ser jag särskilt fram emot att få se våra lokalproducerade animationer och jag är övertygad om att var och en kommer att hitta sitt eget guldkorn i årets utbud.
Livets gång och flykt är två allvarsamma teman. Min morfar brukade berätta mycket om år 1944, då han mötte människor på flykt. I erbarmerliga farkoster kom tusentals Estlandssvenskar över finska viken. Desperata människor på flykt, som kunde berätta om sin desperation - inte bara på svenska, dessutom något som liknade finlandssvenska. Något liknande måste ha skett i Italienska Bríndisi på 90-talet, då det plötsligt började dyka upp flyktingar från öst - som såg ut som italienare och talade italienska, än idag ett vanligt språk på Albaniens västkust. 
Vi föreställer oss ofta att flyktingar som en främling, som talar främmande språk, har en annan religion och kommer långt bortifrån. Men hur ser vi på flyktingen som talar samma språk som dig och som - på ditt eget modersmål - kan berätta för dig hur hemskt han eller hon har haft det och varför hon måste fly? Gör det någon skillnad? Varför?
Alf Henriksson tangerar i dikten "En naken främling" både "Livets gång" och "flykt"
"En naken främling träder i världen in.
Någon torkar honom i synen och daskar honom i baken.
Någon lindar en filt om hans bleka, hårlösa skinn.
Och om femtio år om det vill sig väl är han varken blek eller naken.
Sverige åt svenskarna! lyder hans bidrag till världsförbättrarbråket.
Han har glömt att han själv var en naken främling som inte kunde språket."

Vad vill jag säga med detta? Jo: Jag tror inte att kultur är något som skiljer oss människor åt. Jag tror att den är något som förenar. Och jag tror att det är då resten av ditt liv rämnar, som du verkligen inser hur viktig kulturen är och hur viktig del den är av vår identitet. 
Och bra film är bra kultur. 
Jag förklarar härmed VERA Filmfestival öppnad. 
Foto: Ålandstidningen

Inga kommentarer: