måndag 17 oktober 2011

250 tack


Först och främst: Ett enormt tack till var och en av er 250 som nu gett mig förtroendet att representera er i lagtinget. Det blev ett kanonval, både för partiet och för mig personligen. Moderaternas röstetal gick framåt med hela 47%. Våra mandat blev "dyrast" av alla: 452 röster per mandat för moderaterna, medan motsvarande siffra för (s) var 403 röster per mandat.

Under kampanjen besökte vi varendaste en av Ålands 16 kommuner. Vi delade ut ca. 108 kg bananer under en och en halv månad. Jag har känt av ett starkt stöd från fältet och fick det bekräftat igår då jag blev invald som den 11:e av lagtingets 30 ledamöter. Det har varit ett av de gladaste dygnen i mitt liv, samtidigt finns ett stråk av allvar i bakgrunden.

För vi har fyra tuffa år framför oss, oberoende av vilka partier som kommer att regera. Föregående regering fick den ekonomiska krisen och krympande klumpsumman i famnen. De hanterade det enligt bästa förmåga. Delvis med framgång, men delvis blev arbetet på hälft. Alla tecken i skyn talar nu för fortsatt ekonomisk nedgång och fortsatt minskning av landskapsintäkterna. Det här betyder att Åland behöver en handlingskraftig landskapsregering som klarar av att få landskapets budget i balans, skapa tillväxt och långsiktigt arbeta för ekologisk hållbarhet.

Men allt är inte bara allvar: Vår utökade lagtingsgrupp höll sitt första sammanträde idag. Visst pratade vi en del allvar, men det var mycket glimten i ögat och mycket nära till skratt. Det är viktigt och behövs, för att vi som lag ska kunna göra ett gott jobb. Jag sov inte många timmar i natt, men det visade sig stämma också för de andra i gruppen (även om vissa skyllde på jet-lag... )

Ett särskilt tack till alla Er som jag mött under studiebesöken och frivilligarbetet. Tack för att ni med kort varsel öppnat upp er verksamhet och tålmodigt förklarat vad den går ut på och var utmaningarna finns. Dessa erfarenheter är enormt värdefulla, när vi nu inleder arbetet vid Ålands lagting.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej och grattis,

jag har följt din lyckade kampanj och är glad över moderaternas framgång.

Nu hoppas jag att du och partiet faktiskt håller i vallöftet att få budgeten i balans trots köpslag om en regeringsplats. Givetvis finns ingen rim och reson i en tandvårdsreform.

Kämpa på och lycka till !

Wille sa...

Hej och tack ska du ha!

Du kan lita på att vi kommer att arbeta för en budget i balans. Alternativet - med en galopperande landskapsskuld - är inget vi kan gå med på. Har personligen svårt att se hur man samtidigt kan tala både för allmän tandvård för alla och ekonomin i skick, men just det är en fråga som vi måste sätta oss ner och diskutera mera i detalj - för att söka kostnadseffektiva lösningar. Dagens tandvårdssystem är inte perfekt, men det garanterar ett visst mått av jämlik behandling för alla barn och ungdomar upp till 26 års ålder.

Tack än en gång!
Wille V: