tisdag 5 mars 2013

"Dystra vindar över Mariehamn"



Inledde dagen med att knacka på hos en företagare i Mariehamn. Visade sig att jag var en halv timme före öppningstid, men när han fick syn på mig vinkade han genast in mig. Uttryckte min uppskattning för företaget - att det finns ett sånt företag på Åland och han som är så serviceinriktad.

"Då är det synd att jag ska lägga ner", sa han. "Va?" sa jag, och trodde jag hört fel. "Är det inte lönsamt?", frågade jag rakt på sak. "Nå joo, jag uppvisar just och just svarta siffror. Men jag jobbar 6 1/2 dag i veckan. Sex och en halv dag! Man orkar med det om man kan gå på semester ibland, men det kan inte jag. Det blåser dystra vindar över Mariehamn", konstaterade han kärvt och lät förstå att det pågår en dränering av affärsverksamhet i stan.

Jag gick betänksam vidare i stan, till alko. Frågade butiksbiträdet om det förekommer någon diskussion av att öppna ett nytt alko i Godby eller Maxinge? Hon kunde inte uttala sig å alkos vägnar, men bekräftade att detpågår en diskussion om att dela upp butiken i två mindre - men att den inte avancerat särskilt långt.

"Men nog skulle det ju vara bra med en alko i Maxinge", avslutade hon med ett finurligt leende.

Den utveckling vi ser nu är inte bara en fråga för mariehamnarna, det är för hela Åland. Hur kommer vår huvudstad att se ut om tjugo, trettio år? Har vi då äntligen lyckats inse att vi alla bor på samma ö och att det är vettigast att samarbeta, i stället för att stirra oss blinda på kommungränser?  Och det är inte sagt att Maxinge-affärerna finns vid Maxinge om 30 år.

Inga kommentarer: