tisdag 19 mars 2013

HBT-minister?

Idag undertecknade jag medborgarinitiativet för en jämlik äktenskapslagstiftning. Valet var lätt, efter att jag diskuterat med Stefan Wallin (sfp) om hur detta skulle påverka kyrkans verksamhet. Det som var lite anmärkningsvärt var att när jag anlände vid regnbågsfyren så ombads jag att inte skriva på riktigt ännu, eftersom Carina Aaltonen (s) reserverats plats som förste undertecknare. Jag frågade på vilken grund och fick svaret att "detta är vår minister".

I det ögonblicket gjorde jag mig beredd att vända på klacken och underteckna medborgarinitiativet över nätet i stället. Men så kom preciseringen: "Det är ministern med ansvar för "våra" områden, sociala - och hälsovårdfrågor - och hon har ansvar för t.ex. PAF-medel i vår riktning". Det var inte klockrent, men det gjorde att jag stannade. Varför inte klockrent? Dels handlade undertecknandet om ett ärende under finländsk behörighet, dels är det över huvudtaget märkligt att en förening talar om "vår" minister för att denne har med föreningens finansiering att göra. Talar idrottsföreningarna om "vår" minister?

Jag tror faktiskt inte detta var Regnbågsfyrens avsikt, men för en icke-socialdemokrat uppstod nu känslan av att här finns en partipolitisk koppling. Och jag var inte ensam om dessa tankar - dagen före hörde en medlem i Regnbågsfyren av sig med exakt samma resonemang.

Som sagt, jag stöder medborgarinitiativet men jag vill understryka vikten av att det inte finns för stark koppling till parti eller minister - det gagnar inte initiativet på sikt. HBT-människor finns och kommer att finnas inom alla politiska läger och jag tror att en förening som Regnbågsfyren har allt att vinna på att utgå från det i sin verksamhet.

3 kommentarer:

Simon sa...

Håller helt med dig. Jag gillar ditt sätt att tänka partiöverskridande, det behövs mer idag.

Klokt att du skrev på medborgarinitiativet ändå!

Wille sa...

Tack Simon. En orsak till varför jag tycker så här är att hela idén med medborgarinitiativ är just att det inte ska ha något med partipolitik att göra. Att vi undertecknade initiativet idag handlade om vår egen, personliga övertygelse. Inför ett medborgarinitiativ är, strängt taget, alla medborgares underskrifter lika värda.

ulrica sa...

Än en gång höll sakfrågan på hamnade i skuggan av partipolitiken. Hoppas verkligen att den som skriver som sista undertecknare på listan har samma värde som de tidigare. Det var det där med jämlikhet också...