lördag 9 augusti 2008

En fästing!

Den här veckan har varit första arbetsveckan efter semestern som börjat kännas rutinartad - på ett positivt sätt. Arbetet börjar återgå till sina normala fåror, i takt med att folk återvänder från semestern. I onsdags hände dock en lite ovanlig sak på jobbet.

På vänster axel upptäckte jag plötsligt en stor, sprattlande fästing som tydligen bitit sig fast när jag och min bror röjde undan stubbar under måndag-tisdag kväll. Jag kunde se hur håret reste sig hos mina kvinnliga arbetskompisar (Aaah! en FÄSTING!). Min chef höll sig dock helt cool (hon är van vid betydligt större djur) så hon knep lugnt och snabbt bort den lilla krabaten. Sen återgick arbetsdan till det normala.

Hemma vid matbordet började jag, min bror och hans sambo att prata om vilket djur som är det farligaste hos oss i Norden. Enligt min brors sambo skulle getingen och korsspindeln vara de farligaste djuren hos oss - farligare än huggormen. Detta ställde jag mig aningen skeptisk till - nog måste väl huggormen vara värre? Då messade hon vår före deta biologilärare på lycéet och frågade om det stämmer. Han bekräftade att getingen verkligen är det farligaste djur som finns i vår fauna, men avfärdade korsspindeln som en myt. Så att jag får väl tro på det då, tills motsatsen har bevisats... ;)

Inga kommentarer: