fredag 31 juli 2009

Calle och Wille - gäster hos verkligheten

Fiskeridiskussionen på Pub Niska idag blev ett dynamiskt möte mellan åländska fiskare, Carl Haglund, jag, landskapsregeringen såsom representerad av Mats Perämaa - och Dan Jansén, ordförande för Ålands Natur och Miljö.

För Haglund och mig var det här ett tillfälle att lära känna dem som arbetar med fisket i praktiken - och få en förståelse för vad arbetet innebär - vad som kan försvåra det och vad som förenklar det. Vi tror och hoppas att vi nu har lagt grunden för en dialog med Ålands fiskare, som innebär att vi kan "stämma av" - och höra vad som är vettigt och inte vettigt. Det är en värdefull process, med tanke på Haglunds och mitt fortsatta arbete i fiskeriutskottet, där Haglund som bekant är viceordförande.

Vi satt kvar en stund efter att medierna slutfört sina intervjuer - och då yttrades några verkliga guldkorn: "Det är med fiske som med kärlek - det handlar egentligen inte om att ta, utan att ge - och man vet aldrig vad man får" och "Om man är en smart forskare ser man in till att bli populär, för då har man lättare att få pengar". Där har man att fundera på en hel kväll ;)

2 kommentarer:

loppan sa...

Hej du Wille,
D här har visserligen ingenting alls me inlägget att göra, men ja klämmer du ur mig ändå. Du e en äkta skurk som för me dig linda o attelainen från oss :-P

Psst, hoppas ni får d riktigt bra i Bryssel!!!!!

kramar

Wille sa...

Erkänner mig skyldig på samtliga åtalspunkter :)
Kom gärna o hälsa på när du får tid o lust!
Kramar tillbaka,
Wille