onsdag 15 juli 2009

Om Solzjenitsyns författarskap

Ibland händer det att poletten bara ramlar ner när man gör något helt annat. Som idag. Jag är ute och går med min sambos hund, Atte, när jag plötsligt kommer att tänka på den ryske författaren Solzjenitsyn. För några år sen läste jag Solzjenitsyns "En dag i Ivan Denisovitjs liv". Hela idén med berättelsen är, som min dåvarande ryskalärare underströk, att måla upp en mycket omständig dag, fylld av svårigheter, fast med små, små guldkorn som mot slutet av dagen får Ivan Denisovitj att konstatera att det nog var en bra dag i alla fall. Min ryska hyresvärd i S:t Petersburg berättade en kväll att hennes man (som varit i sovjetiskt fångläger) hade läst berättelsen och därefter konstaterat: "Det var MYCKET värre i verkligheten!".

När jag är ute och går med Atte slår det mig plötsligt: Det här greppet återkommer ju i Solzjenitsyns andra böcker. "Den första kretsen" handlar om de mest priviligerade av lägerfångarna - vetenskapsmän, tekniker och matematiker som är så hyperbegåvade att KGB inte har råd att göra sig av med dem. Effekten blir samma som i "Ivan Denisovitj" - läsaren blir medveten om att detta är de fångar som har det allra bäst av alla - och de har det (med våra mått mätt) - bedrövligt. Med det greppet lät Solzjenitsyn läsaren ana alla de outsägliga fasor som de som hade det allra sämst utsattes för. Greppet är dessutom behändigt, eftersom censuren inte alltid kan göra någonting åt folks associationer eller aningar - bara åt det som uttryckligen är skrivet.

Solzjenitsyn är inte särskilt populär i dagens Ryssland - han passar dåligt in i den nuvarande statsideologin. Men vem vet - om några år kan det komma en renässans för hans författarskap igen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Solzjenitsyns verk e sjelvklart kanon i den ryska skolan. i meningsutbyte med Solzjenitsyns aenka foer nagra maanader sedan uttryckte premierminister Putin just foerhoppning om att Solzjenitsyns verk boer fortsatt inga i det sjaelvklara kursutbudet i grundskola och gymnasium. Undrar var du har faatt uppfattningen att Solzjenitsyn inte skulle vara populaer haer i Ryssland?
Till skillnad fraan hur det var paa 90-talet finns nu hans bocker i alla bokhandlar i staendigt nya upplagor. L

Wille sa...

Hej!
Bara för några år sedan (ungefär fem år sedan), var det inte alls självklart att Solzjenitsyn skulle vara kanon i den ryska skolan. En del av mina mer patriotiskt inriktade ryska vänner var till och med emot det. Att Solzjenitsyn idag läses i den ryska skolan är sunt - det visar att den ryska själen mår bra och utvecklas. W.