söndag 30 september 2007

Fs i Helsingfors - trägen vinner...

Helsingforsbesöket innehöll flera överraskningar. Trots enträgen marknadsföring blev antalet intresserade på valtillfället i Helsingfors... NOLL! Jag väntade ett tag, packade ihop valmatarialet och begav mig sen av till följande möte - de nordiska UWC-kommittéernas årliga möte (United World Colleges). Mina nordiska kolleger var däremot överraskande intresserade av Fs' dryckesflaskor och därefter också om Fs som parti.

På flygplatsen tog jag igen på mig Fs-jackan och började dela ut Fs-öronproppar och valprogram åt Air Ålands resenärer - finns det något ställe där öronproppar är en hit, så är det före en flight. Det var mycket uppskattat - denna gång blev det inte så mycket prat om sakfrågor, men en hel del skojande om olika politiska syften som öronpropparna kunde användas för. Med på flyget fanns Elisabeth Nauclér som även hon fick öronproppar från Fs. Elisabeth undrade lite lurigt mot vem öronpropparna riktigt skulle skydda - politiska motståndare, kanske...?

P.S: Övernattningen i Helsingfors var en hälsosam påminnelse om hur det är att vara fattig studerande. Jag och norrmännen bodde på ett rätt så anspråkslöst studentboende. Vi sov i en sal med ett par fläckiga stolar och suspekta madrasser. Inga duschar fanns, så vi fick traska 500 meter igenom ett lerigt byggområde hem till mötesanordnaren för att duscha. Exotiskt och gratis! ;)


Här sitter vi och diskuterar Ålands deltagande i UWC (United World Colleges)

Inga kommentarer: