tisdag 25 september 2007

Fs went Åbo



I förrgår kom jag hem från Åboresan - en mycket produktiv resa, eftersom jag fick diskutera politik med väljare under hela resan. Redan vid avfärd från Mariehamn träffade jag ett gäng studiekompisar och på 5 1/2 timme hinner man förstås diskutera en del. Till det första valtillfället i lördags kom två Åboålänningar. Vi diskuterade Ålands relation med Finland, studiestödsfrågan och studier på svenska i Åbo. Intressant nog, gled samtalsämnet mer och mer över till forskning ju senare kvällen blev. Tack ska ni ha Anton och Caroline för ytterst givande diskussioner!


Till söndagens valtillfälle kom fyra Åboålänningar. Då pratade vi uppluckring av näringsrätt, energifrågor, återigen studiefrågor och självstyrelsens utveckling. Efter detta tillfälle konstaterade jag för mig själv att man inte ska underskatta studiepenningens betydelse för högskolestuderande - den är idag otroligt liten, jämfört med flera andra samhällsförmåner. Tack Elin, Kristian, Anton och Caroline!

Som lök på laxen blev det ÄNNU ett valtillfälle var jag minst väntade det - i m/s Isabellas café. Här pratade vi mycket Ålands framtidsfrågor och i synnerhet det här med självstyrelse eller självständighet för Åland. Sammanfattningsvis kan jag konstatera att Fs-öronpropparna är grymt populära, liksom även
våra blåa t-skjortor!

Inga kommentarer: