På Åland har landskapet en hel del att lära av företagen - inte minst vad gäller marknadsföring och kommunikation utåt.
Ett företag som skickar ut ett pressmeddelande bemödar sig mycket om att du med det samma ska förstå hur just du berörs. Ett konkret exempel: Om ett företag har skrivit på ett samarbetsavtal med en världsomspännande restaurangkedja, så är det inte avtalet som är huvudnyheten, utan "Nu kan du mätta din mage i 20 europeiska huvudstäder". Om en ny trafiklag har antagits, så kunde det vara idé att lyfta fram de mest genomgripande förändringarna för vanliga medborgare i några punkter - t.ex. "Från och med nu kan du få böta om du saknar cykelhjälm". I rättvisans namn har landskapsregeringen blivit avsevärt bättre på pressmeddelanden om vem som berörs och på vilket sätt, men det finns att förbättra.
Överlag är det en ganska bra idé att lyssna på näringslivet. Skulle Finland ha haft kvar Nokia om inte finska regeringen jobbat aktivt med att tillgodose Nokias viktigaste behov? Knappast. Här kan man dra en parallell till de åländska rederierna. På ett så litet ställe som Åland blir det ännu viktigare att staten och kapitalet för en konstruktiv dialog och förstår varandras behov, oberoende av vilka partier som råkar sitta vid makten.
Jag säger inte att det lönar sig att lyssna på näringslivet, snarare att vi inte har råd att inte lyssna på näringslivet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar