onsdag 19 september 2007

Struktur 07

Jag måste medge det, jag har alltid varit lite skeptisk mot Struktur 07.

Jag satt för några veckor sedan och diskuterade Struktur 07 med min bror och fick plötsligt en aha-upplevelse.

Tänk er en kille som står vid svarven på yrkkesskolan. Han skulle gärna läsa lite mer ekonomi för att bredda sin kompetens, kanske för att starta eget. Han skulle gärna läsa fördjupad matematik, för han är bra på det - och i hans bransch behövs kunskaper i tyska. Han har behov, intresse och förutsättningar för att göra det, men han FÅR INTE ta kurser på någon annan gymnasieskola och han FÅR INTE ta en mini-examen i t.ex. ekonomi som skulle komplettera hans yrkesexamen.

Det är för jäkligt, rent ut sagt.

Det är den här killen jag tänker på, när jag tänker Struktur 07. Det finns en otrolig begåvningsreserv i våra åländska gymnasieskolor, som kunde utnyttjas bättre.

Jag ringde upp min partibroder Sture Skogberg och pratade om lagförslaget som hamnade i papperskorgen. Det verkar finnas minst två vanföreställningar om Struktur 07 - en är att det skulle vara ett "sosseprojekt" - samtliga åländska partier var ursprungligen med på noterna med ett gymnasium, men för många verkar det vara just sossarnas prat om att utjämna klasskillnader som fastnat. En annan är att det skulle vara ett Sverige-inspirerat projekt. Faktum är att man noga följt utvecklingen i både väst och öst - och kanske särskilt i öst i och med de senaste gymnasiesammanslagningarna i Åboland.

Min gissning är att de åländska yrkesskolorna, i och med Reform 08, kommer att gå samman till ett gymnasium, medan lycéet blir utanför eller mer fristående. Min gissning är också att det kommer att ske relativt odramatiskt och smärtfritt.
Min förhoppning är ändå att Ålands lycéum är intresserat av att samarbeta och, genom schemaläggning, göra det så lätt och smidigt som möjligt för de som vill och har förutsättningar att förverkliga sig själva.

Inga kommentarer: