lördag 31 december 2011

Gott nytt år 2012


År 2011 blev jag far, invald i Ålands lagting, flyttade från Bryssel till Jomala med min lilla familj och stora flyttlass. Nytt jobb, nytt hus, nytt liv. 2011 var förändringarnas år. Övervägande positiva, men - som alltid i livet - också en del mindre roliga. Efter 2011 finns inte längre vår hund Atte i vår skara.

Ute i världen kommer 2011 att också minnas med obehag. Året då "kommendör Breivik" spred skräck i en hel nation. Året då Usama bin Laden halvlagligen avrättades på Pakistansk mark. Men också året då den "arabiska våren" spred sig som en löpeld och regimer föll som korthus. Året då Rysslands folk fick nog av sina makthavare och organiserade största demonstrationerna sedan Sovjetunionens fall.

I åländsk politik skedde något av en diskret revolution. Medelåldern har länge varit hög och ungefär samma gäng har valts in, år efter år. 2011 blev året då Ålands folk tydligt röstade för förändring. En stir skara nya lagtingsledamöter intog "marmorborgen". Det sittande lagtinget är en mångkunnig skara, vilket åtminstone ger mig viss optmism inför framtiden

2011 blev också året då svallvågorna från krisen började nå Åland i form av nedskärningar på Ålandsbanken, krisande kommuner och färre ordrar för fraktrederierna. Vi lagtingsledamöter har ett tufft jobb framför oss, för att minimera krisens inverkan på den åländska vardagen. Ett jobb, som jag, svårigheterna till trots, kommer att ta mig an med glädje.

250 stycken tack för det gångna året 2011.
Hoppas att år 2012 blir ett gott år för dig.

Bästa hälsningar,
Wille Valve (M)
lagtingsledamot

Inga kommentarer: