-->
-- Klargörande
med anledning av Ålandstidningens ledare den 15.3.2019
Med anledning
av Ålandstidningens ledare den 15.3 vill jag bidra med kompletterande uppgifter
för att göra bilden så fullständig som möjligt. Ledarskribenten anför att det
är ”djupt olyckligt” att ställa finska behörighetskrav inom socialvården. Det
är alltså just detta som Åland gör idag, då behörighetskraven utgår från en
sönderborrad finsk lag från 1982 och en förordning från 1992 som inte går att
tillämpa på grund av att utbildningsbeskrivningarna är utdaterade. Detta
råd(d)ande rättsläge är inte bara sorgligt, det är också till direkt skada för
utsatta klienter inom socialvården och inte bra för landskapets ca 25
socialarbetare som vill veta exakt var gränsen för deras befogenheter. Det
behövs framför allt i lägen då en domstol ska bedöma till om socialarbetaren
överskridit sina befogenheter.
Tidens tand
har alltså eroderat behörighetslagstiftningen och en modernisering av
riksbehörigheterna 2005 gick Åland fullständigt förbi. Det landskapsregeringen
föreslår nu för att råda bot på denna brist (som nog saknar motstycke) är en
egen åländsk fulltextlag som tar avstamp i LL om erkännande av
yrkeskvalifikationer från 2017. Vi föreslår ingen blankettlag som skulle
hänvisa till finländsk lag, eftersom vi förutspår att utvecklingen mycket
snabbt kommer att springa ifrån oss på rikssidan. Det vi föreslår i
socialvårdslagarna blir alltså på längre sikt grunden för en egen åländsk
socialpolitik. För detta är bara början, vi behöver i nästa skede ta fram en ny
klientavgiftslagstiftning och funktionshinderlag för Åland.
ÅT:s
ledarskribent skriver: ”En klar majoritet av åländska ungdomar
utbildar sig inte i Finland utan i Sverige och i allt större omfattning även
inom övriga EU.” Detta stämmer också för socialarbetare och är den främsta
orsaken till att allt erkännande utgår från EU:s yrkeskvalifikationer. Vad
gäller själva processen så kommer den att vara likartad även i fortsättningen.
Också om Valvira ges möjligheten att sköta hanteringen i stöd av
överenskommelseförordning. I en sådan överenskommelseförordning måste ingå ett
utbildningsmoment om åländsk socialvård, på Högskolan på Åland. Svenska
socionomer kan alltså liksom idag söka om erkännande av yrkeskvalifikationer
och de socionomer från Sverige som har fått dispens före lagen om erkännande av
yrkeskvalifikationer kan söka om det.
Det är dock
sant att systematiken i lagarna ligger nära de finländska. Detta beror på att
den åländska socialvården, hur den än är formad, måste funka ihop med
FPA-systemet och socialförsäkringarna som idag är finländsk behörighet. Det tål
också att lyfta fram att socialarbetarens roll är väldigt annorlunda i det
svenska och finländska systemen. I Sverige är socialarbetare inte ett reglerat
yrke, vilket betyder att vem som helst med några års högskoleutbildning kan bli
socialarbetare. I Sverige är det inte heller socialarbetarna som bär det
juridiska ansvaret, utan nämnderna i respektive kommun vilket är logiskt.
Diskussioner har förekommit om att göra socialarbetaryrket reglerat som i
Finland.
Det som det
är lätt att hålla med om är att vi behöver allt kompetent folk vi kan få till
Åland. Den föreslagna lagen ger ett rättsläge där det går betydligt snabbare
och är billigare att utbilda sig till socionom i Sverige och sedan begära
erkännande av yrkeskvalifikationer, än att studera i Finland.
Att ställa
krav är att bry sig. Om socialarbetaren, om samhällets mest utsatta och om vårt
framtida Åland.
Wille Valve,
Social- och hälsominister
Social- och hälsominister
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar