Jag ber Tomas Lundberg om ursäkt.
I tisdagens
remissdebatt om slopad förvärvsinkomstgräns var jag irriterad. Irritationens
ursprung var främst olika bud kring en totaluppskattning av kostnaden och studerandes medelinkomst, en siffra i ett pressmeddelande, en annan i
lagförslaget. Dessa siffror har jag i efterhand diskuterat och rett ut i en
mejlkonversation med Tomas Lundberg. I förhållande till personen Lundberg gick
jag för långt i debatten och jag ber honom därför offentligen om ursäkt.
Vad gäller själva sakfrågan
som livligt debatterats, så är det sällan som förändringar är uteslutande dåliga
eller uteslutande bra. Det är därför viktigt att frågan i FNU (Finans- och
näringsutskottet) belyses så mångsidigt som möjligt, både av AMS och andra
berörda. I en undersökning som publicerades av finländska statistikcentralen
den 5.3.2021 kunde noteras att den ekonomiska utsattheten bland studerande ökat
under hela 2010-talet. Under de två senaste coronaåren tog särskilt unga vuxnas
inkomster stryk: Lönerna för under 25-åringar sjönk med 8 procent år 2020, jämfört
med året innan. Jämförelsevis sjönk hela befolkningens sammanlagda bruttolöner
med 0,4 procent under 2020. I skrivande stund har vi en inflation som inte
visar tecken på avmattning: De åländska konsumentpriserna steg med 9,5 procent
i oktober 2022 jämfört med oktober 2021. Utvecklingen följer samma kurva som i
Sverige och Finland, där största delen av Ålands studerande finns. Jag menar
att det finns ett behov av att stärka våra studerandes ekonomi och enklaste
sättet att göra det vore att ge våra studeranden möjligheten att göra det
själva.
I debatten har jag
vänt mig mot bilden av ”den rike studeranden” som jag menar att inte stämmer,
liksom påståendet att ett slopat inkomsttak särskilt skulle gynna rika
studeranden. Det fåtal verkligt rika studeranden som finns lär förblir rika, de
är inget vi ”rår på” med denna reform. Studiepenningen för en ung
högskolestuderande är 360 euro, till det kommer bostadstillägg högst 242 euro
per månad. En studerande har kunnat jobba för max 939 i genomsnitt per
stödmånad, vilket nog är ett lågt tak för många som studerar utanför Åland.
Vuxenstuderande har
givetvis högre stöd (på färre månader) och också högre inkomster vilket i mina
ögon är rimligt då vuxna oftare har större hushåll, familj, kanske ett hus på
amortering. Om man skulle göra en normalfördelning över studerandenas inkomst
så hittar vi garanterat en handfull ”knösar” i ena änden av kurvan. Det jag
ställer mig frågande till är om vi ska använda detta fåtal för att motivera fortsatta
inkomstkontroller av alla studeranden? Om vi beaktar summan av alla positiva
effekter: Förbättrad mental hälsa bland studeranden (källa: artikel på Svenska
YLE den 3.11.2022), möjlighet att arbeta med allt vad det innebär i form av
inkomster & erfarenhet för den studerande, ökad rörlighet på
arbetsmarknaden och färre kontroller.
Om jag avslutar med
en framtidsspaning, så verkar det sannolikt att man i riket fortsätter att höja
inkomsttaket med anledning av de positiva effekterna de gett där. I något skede
kommer man att slopa inkomsttaket helt, om inte för något annat så pga den
fortsatta inflationen, för att slippa höja gränsen med jämna mellanrum och för
att ”slippa” höja själva studiestödet.
Med vänlig
hälsning,
Wille Valve (MSÅ),
Lagtingsledamot
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar