Förra onsdagen talade jag i plenum om det "Fakultativa protokollet till internationella konventionen om ekonomiska, sociala och kulturella rättigheter". Ämnet är rätt spännande för den som är intresserade av internationella avtal, eftersom protokollets två "moderkonventioner" sattes ikraft bara med en presidentförordning (av Urho Kekkonen) på 70-talet. Detta gör att man kan ifrågasätta om konventionerna ens gäller på Åland idag - och om lagtinget alls kan godkänna detta protokoll. Ett yttrande har begärts från självstyrelsepolitiska nämnden, som nu börjar reda ut "härvan".
"Ltl Wille Valve
Fru
talman! Jag vill inleda med att tacka minister Gun-Mari Lindholm för resonemanget
kring bruket av förordningar vid införlivande av konventioner på 70-talet. Det
finns, såsom ltl Jansson just antydde, en del skrivet i det ämnet och det är
inte helt klart. Sedan är frågan hur mycket vi ska gräva i den här frågan. En
viss betydelse har frågan nog, för flera av bestämmelserna, som finns både i
den så kallade MP-konventionen och i ESK-konventionen, är saker som egentligen borde
regleras i lag. Det finns anledning för utskottet att fundera på det.
Fru talman! De ekonomiska, sociala och
kulturella rättigheterna i folkrätten har en rik och färgstark historia. Under
åren efter andra världskriget var världen polariserad i ett kapitalistiskt och
ett kommunistiskt läger. Bägge läger hade sina uppfattningar om hur världen
borde se ut. Det utkristalliserade sig i att USA var stolta över sina
medborgerliga och politiska rättigheter medan de kommunistiska staterna, med
Sovjetunionen i spetsen, hellre framhöll sina sociala rättigheter och sina
ekonomiska och kulturella rättigheter – rätt till mat, hälsovård och arbete.
De diplomatiska sammandrabbningarna i
FN under åren efter andra världskriget ledde fram till två kända
tvillingkonventioner – en om medborgerliga och politiska rättigheter och en om
ekonomiska, sociala och kulturella.
Efter Berlinmurens fall fortsatte
MP-konventionen att utvecklas och vitalisera genom två tilläggsprotokoll, medan
ESK-rättigheterna på sätt och vis lades i malpåse under några år. Nu
är de tillbaka med det första fakultativa protokollet till konventionen om
ekonomiska, social och kulturella rättigheter.
Idag är skiljelinjen inte lika skarp
både MP-rättigheter och ESK-rättigheter är närmare än någonsin och upplevs idag
som mänskliga rättigheter som en gemensam kategori. Men skiljelinjen är inte
irrelevant. Än idag har vi stater i vår näromgivning som gärna framhåller
sociala rättigheter, samtidigt som man ser till att misshandla de
presidentkandidater som dristar sig till att förespråka fria val.
Fru talman! Med tanke på de människor
som kämpar för en friare värld i förtryckta länder, är skyddsåtgärderna i
artikel 13 av synnerligen stor vikt.
Ur ett åländskt medborgarperspektiv är
artikel 2 den centrala, där det öppnas upp en möjlighet för medborgare eller
”grupper av personer” som utsatts för kränkningar av de rättigheter som anges i
”moderkonventionen”. Klagomålet kan enligt artikel 3 inte anföras anonymt och
definitivt inte som anonymt mess, vilket är sunt förnuft i internationella
sammanhang. I övrigt består det fakultativa protokollet till stor del av
gentlemannaregler för hur signatärmakternas utrikesministerier förutsätts bete
sig mot varandra.
För Finland och Åland är det intressant
att notera att det finns ett undantag till huvudregeln om att nationella
rättsmedel bör vara uttömda: Då nationella rättsmedel har dröjt oskäligt kan
man ändå vända sig till kommittén,
trots att de inhemska rättsmedlen inte är uttömda. Trots gott renommé inom mänskliga
rättigheter är det just detta som Finland och Åland brukar kritiseras för i
internationella utvärderingar och senast på Åland av barnombudsmannen.
Fru talman! Vi i den moderata
lagtingsgruppen instämmer i landskapsregeringens analys av bestämmelserna. Vi
ser dessutom möjligheter till ett stärkt rättsskydd för ålänningar i artikel 2
och möjligheter till ökad, konstruktiv internationell interaktion i samband med
artikel 10 om mellanstatliga klagomål.
Fru talman! Det förslås att man ska
remittera det fakultativa protokollet till lag- och kulturutskottet vilket
understöds.
Ltl Katrin Sjögren, replik
Talman! Jag skulle vilja ha ett
klargörande av ltl Valve. Jag vet inte om jag missuppfattade något? Ledamoten
sade att det kan finnas skäl för lagändringar också på Åland, samtidigt har
landskapsregeringen konstatera att det inte föranleder några
lagstiftningsåtgärder.
Ltl Wille Valve, replik
Det är bra att ltl Sjögren tog upp den
saken i en replik. Den diskussionen, som ltl Jansson hänvisade till, handlar, så
vitt jag uppfattar det, om moderkonventionerna, dvs. de riktiga konventionerna;
MP-konventionen och ESK-konventionen. Vad gäller de fakultativa tilläggsprotokollen,
inklusive detta som vi behandlar idag, föranleder de inte några
lagändringarbeten, vare sig så vitt landskapsregeringen eller jag kan se. Men vad gäller de konventioner som sattes ikraft genom förordningar på
70-talet så finns där fortfarande en viss tvetydighet som kommer till
uttryck i vissa akademiskas lärdas skrifter, i juridiska tidningar och liknande,
så där kan man gräva om man vill."
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar