Fru talman,
Frihet
är det bästa ting. Det är moderaternas budskap och
orsaken till varför utskottsmajoriteten i LKU röstade för att begränsa förbudet
mot tjänstledighet får våra lagtingstjänstemän.
Då vi i LKU började fördjupa oss i Talmanskonferensens förslag, blev vi snabbt varse om att detta är en ”lokal” lösning. Vi kunde konstatera att riksdagens tjänstemän i riket inte har någon motsvarande begränsning av sina möjligheter till tjänstledighet, inte heller revisorerna.
I Talmanskonferensens ursprungsförslag kunde
ingen tjänsteman vid lagtinget få tjänstledighet för uppdrag som
lagtingsledamot. En bestämmelse av det här slaget skulle, i ett större
parlament, innebära en begränsning av alla tjänstemäns rätt till tjänstledighet
vid inval. Vore detta rimligt? Nej, ansåg LKU.
LKU var från första början överens om att
”tjänstemän” är en för bred och svepande kategori för att göra en sådan
begräsning i de medborgerliga och politiska friheterna. Jag argumenterade med
utskottsmajoriteten för att vi endast bör begränsa rätten till tjänstledighet i
de enskilda fall som det verkligen är motiverat – det är i fråga om
lagtingsdirektören. Jag återkommer till varför.
Då lagen föredrogs för Republikens president togs en
anteckning in i protokollet på presidentens begäran angående skyldigheten att
trygga och efterleva de politiska rättigheterna i hela riket. Presidenten(s)
budskap var att vi inte ska ta lätt på att begränsa de medborgerliga och
politiska friheterna, detta är vårt samhälles grundvalar. Frihet är det bästa ting.
Mina argument för LKU:s förslag är praktiska och
principiella:
1) Vi bör ha ambitionen att locka de bästa krafterna som tjänstemän till vårt parlament. De som söker sig till parlament för tjänst har ofta ett genuint intresse för politiska frågor och kan t.o.m. ha ett engagemang för politiska frågor. I det sammanhanget vore det märkligt av oss att kommunicera att en av de allmänna anställningsförmånerna är en begränsning av möjligheterna till just samhällsengagemang.
2) Mycket av detta handlar om vad du har för människosyn – måste människans friheter och handlingsutrymme begränsas, eller kan vi lita på att människor använder sin frihet ansvarsfullt? För att vara specifik: Kan vi lita på att en revisor eller en utskottssekreterare sätter sin yrkesheder och sitt oberoende främst? Ja, det måste vi.
Varför då lagtingsdirektören?
Lagtingsdirektören är, som jag ser
det – ett specialfall. Det enda fallet där det verkligen kan bli problem för
hela lagtinget om denne ställer upp i lagtingsvalet, kommer in på till exempel ett moderat mandat, bedriver
moderat politik i fyra år och sedan återgår till tjänsten som lagtingsdirektör.
Det blir ohållbart.
Dels måste vi politiker – i dessa små kretsar - kunna lita på lagtingsdirektörens opartiskhet i alla väder, dels måste tjänstemännen kunna göra det. Lagtingsdirektören har dessutom ”husbondestatus” i fackliga förhandlingar som kan vara nog så komplicerade redan utan att man har politisk anknytning.
Vad gäller alla tjänstemän, så bör vi utgå ifrån att detta är vuxna, tänkande människor som sätter sin yrkesheder främst. Och om man har ett öppet, politiskt engagemang, är det inte egentligen naturligt om man arbetar vid ett parlament?
För att sammanfatta, finns det visst fog för att göra denna begränsning för lagtingets ledande tjänsteinnehavare, men inte för någon annan. Däremot föreslås ingen begränsning för lagtingsdirektörens rätt till tjänsteldighet vid inval till riksdagen eller utnämning till landskapsregeringsledamot – och en sådan begränsning bör inte heller finnas.
Fru talman, vi är idag fria att följa vår
övertygelse – jag hoppas att vi idag kan rösta för den frihetliga linje som
utskottsmajoriteten företräder. För
frihet är det bästa ting!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar