torsdag 25 augusti 2011

Idéer från idélådan

Till Kampanj-Kickoffen på Bellisimo kom ungefär 50 debattsugna ålänningar. Debatten handlade om mycket olika saker, bl.a:

- Är det OK att Posten Åland konkurrerar med privata fraktbolag? Borde man i allmänintressets namn begränsa postens möjligheter att utnyttja skatteundantaget?
- Mera anpassad undervisning & stödundervisning i högstadieskolorna.
- Vad behöver vi egentligen tillväxt för? Mitt svar: För jobb, utveckling, välstånd och innovationer. Men vi ska inte ha tillväxt till vilket pris som helst, särskilt miljöavlastande begränsningar behövs.


Det fanns också en idélåda där man kunde lämna förslag med namn eller anonymt. Här är ett axplock av idéerna:
- "Skaffa en kratta till Algrundet och en kratta till stranden vid Lillängen så att föräldrarna kan hålla stranden ren och avlasta Mariehamns stad." Tog idag en kratta till Algrundet, imorgon fixar jag en till Lillängen. Behövs tydligen en på Småholmastranden i Jomala också.
- "Ordna fler glasskvällar för att få fler idéer." Det ska jag seriöst överväga!
- "Mera anpassad undervisning, mera stödundervisning och stärk psyskisk vård." Mycket bra pointer med tanke på vad som hände i Norge. Vi har inte råd med att människor känner sig utfrusna och lever i sin egen värld - vi politiker måste fundera på hur vi via lagstiftning kan främja det att alla känner sig delaktiga, både i klassen och på rasten.
- "Utvärdera nya gymnasieskolan! Vilka är egentligen förbättringarna för sjömansskolan och yrkesskolan (den enda skolan som splittrats!). Studerande vid Ålands yrkesgymnasium som väljer fördjupade studier kan INTE välja ett extra språk vilket är helt blåst, då dessa består av kanske 1/3 av de studerande vid ÅYG." Håller med om att vi bör utvärdera ÅYG, särskilt med tanke på att det påstås att det inte lett till några besparingar. Men det kan vara schysst att först ge ÅYG en ärlig chans att komma igång och vänta ett år innan man utvärderar.
- "Skulle behövas en effektivisering av den offentliga sektorn. På många platser sitter odugligt folk och vänder papper, men lyfter ändå sin normala garantilön". Håller med om att en effektivisering är nödvändig. Skattebetalarna har all rätt att få valuta för sina pengar.
- "Öka samarbetet mellan kommunerna". Absolut! Vi kunde gärna införa ett landskapsandelssystem som sporrar till mera samarbete över gränserna.
- "Valslogan: NU MÅSTE VI SLUTA PALLRA" :)
- "Fortsätt arbeta för miljöarbetet". Jaijamän!
- "Samordnat socialskydd för hela Åland". En intressant idé! Här måste jag dock vara lite trist och säga att jag ännu vet för lite om hur det kunde göras rent praktiskt - får utreda det.
- "Färre kommuner på Åland". Jag anser att skattebetalarna har rätt att få bra tjänster för de pengar man betalar. Då det finns kommuner som inte klarar av att leverera bra service till sin kommuner bör man söka stordriftsfördelar - och landskapsregeringen bör skapa ekonomisk stimulans för att få kommunerna att samarbeta eller gå ihop.
- "Jag önskar att alla barn mellan 1-3 år fortsättningsvis har rätt till dagisplats, trots att de får syskon och föräldern är hemma". Det här handlar egentligen om en kommuns politik och jag ställer inte upp i kommunalvalet i år, då jag inte vet till vilken kommun jag kommer att flytta. Men vad jag har förstått rör det sig om ett litet antal föräldrar som skulle bli mycket lyckliga om detta funkade, så jag kommer att vara för detta.
- "Att man får starta företag och tjäna pengar trots att man får föräldrapenning från FPA. Dvs. att man inte ska få mindre i bidrag för att man arbetar". Ett nytt och intressant förslag som jag ska titta närmare på. Principen är helt rätt, frågan är närmast om det kan slå fel på något annat sätt, dvs. påverka något annat bidrag om man ändrar på det.

Detta är som bara ett axplock och flera av förslagen var mycket detaljerade. Särskilt mycket ser jag fram emot att få höra vilka idéer som kommer under vår skärgårdsturné som drar igång under nästa vecka, med start på Kumlinge.








Inga kommentarer: