onsdag 8 februari 2023

Jag ställer upp i riksdagsvalet


Först och främst: Tack för förtroendet för medlemmarna i Moderat Samling att bli partiets kandidat i riksdagsvalet 2023. Jag kommer att ställa upp på listan ”För Åland” tillsammans med Mats Löfström och Sandra Listherby. Listan är, som i tidigare val, ett samarbete mellan Moderat Samling för Åland, Åländsk center och Liberalerna.

Varför ställer jag då upp i riksdagsvalet? I första hand för Ålands företagare. Ibland får man intrycket att skattegränsen på nåt sätt skulle vara åländsk behörighet, men skatter och tullfrågor hör till riksdagen. I nästa mandatperiods regeringsprogram måste ingå en målsättning om att skattegränsen ska tillämpas så obyråkratiskt som möjligt. Det skulle ge ett tydligt rättesnöre för tullen och finansministeriet för hur regelverket ska tillämpas. Potentialen i åländska företag kan frigöras och finländska myndigheter kan börja ägna sig andra saker. Det är också viktigt att vara en ”vakthund” i riksdagen och se till att åländska företag inte går miste om möjligheter. En stor del av kampanjen kommer att gå ut på att möta åländska företagare och höra om de hinder som behöver undanröjas för att de åländska företagen ska kunna växa, ring mig på 040-596 2929 om du vill bjuda in mig.

Förutom företagen så kommer topp 3 att vara självstyrelsen och energifrågorna. Under kampanjen kommer jag att presentera förslag på hur självstyrelsen kunde stärkas under nästa mandatperiod. I riksdagen kommer jag att arbeta för bästa möjliga förutsättningar för fossilfri energiproduktion, i hela landet.

En av de största frågorna som Ålands näste riksdagsledamot kommer att möta handlar om statsskulden. I riksdagen kommer jag att arbeta för att begränsa Finlands skuldsättning, det behövs en bred överenskommelse mellan riksdagspartierna om det. Det finns tre områden jag vill lägga mer resurser på: Avskaffa arvsskatten till förmån för en överlåtelseskatt av svensk modell, riktade resurser till justitieministeriet för att förkorta domstolarnas överlånga behandlingstider och arbetet för en renare Östersjö. Under resans gång kommer jag att berätta mer om vilka initiativ som behövs och varför.

Så, varför är det värt att lägga sin röst på mig?

Sex års ministererfarenhet och Nordiska rådet gör att jag har goda nätverk i de finländska partierna och ministerierna. Skulle beteckna mig som en slitstark politiker som sätter en heder i att göra ett gott jobb.

Gör mig förstådd på svenska, finska engelska och ryska. Ibland något språk till. Finns det en Wille så finns det en väg.

Tack för din uppmärksamhet.

Inga kommentarer: