fredag 16 september 2011

Frivilligarbete i Västra Nyland (11.9)

"Ett tips
om en annorlunda valkampanj kan vi förmedla från Åland, där det blir lagtingsval i höst. Det är den moderata kandidaten Wille Valve som utmanar sina kandidatkolleger att ställa upp på frivilligarbete. Valve föregår med gott exempel, och meddelar i en insändare i Nya Åland att han redan har arbetat åtta timmar, han bokför noga vad han har gjort, krattat algsörja i två timmar, klippt gräset vid ett daghem, sex timmar. Han anmäler sig också som frivillig till allt från "hungerdagsarbete och klädpackning till medling på medlingsbyrån". Visst låter det präktigt när han dessutom tänker göra studiebesök för att möta dem som arbetar med vattenrening eller hållbar energi, men tanken är ju god. Om Valve är en god kandidat får de åländska väljarna avgöra, men att ställa upp och hjälpa till med ett och varje är ju alltid värt att uppmuntra. Frågan är om Wille Valve fortsätter med sina allmännyttiga insatser efter valet" (VN den 11.9.2011, s. 14)

Ingen är gladare än jag om politiker i Västra Nyland låter sig inspireras av detta inför följande kommunal- eller riksdagsval. Frivilligarbetet får mig att må förbaskat bra och flera undersökningar ger stöd för att du faktiskt mår bättre om du gör lite frivilligarbete varje vecka. Det är ett bra tillfälle för oss lagtingskandidater att visa att vi menar allvar med att vi vill göra Åland till en bättre plats. Jag vill för min del visa hur mycket det går att göra med frivilligarbete och varför det kan vara bra för samhället att minnas en rik tredje sektor som en en stor rikedom. Fortsätter jag med samhällsnyttiga insatser efter valet? Ja! Jag fortsätter med frivilligarbetet. Skulle kännas märkligt att inte göra det. Ända sen jag satte min fot i Jomala FBK:s oljemarinerade garage har jag haft ett engagemang för frivilligarbetet. Har därefter varit ungdomsledare i brandkåren, berättat om hungerdagen för högstadieklasser och gått igenom humanitärrättsutbildningar för att kunna dra kurser. Det har liksom blivit lite av en vana.

Nu till Kantarellen för mer frivilligarbete!

Inga kommentarer: