lördag 17 september 2011

Hittills 18 timmar frivilligarbete...

...som fördelar sig såhär:

- Krattat algsörja 2 timmar (26.8)
- Klippt Överby dagis gräsmatta 6 timmar (28.8)
- Plockat potatis med Finströmbonde 5 timmar. (6.9.2011)
- Diakoniarbete 3 timmar (8.9.2011)
- Hungerdagsinsamling 2 timmar (16.9.2011)

Nästa projekt blir lastning av sjöfraktcontainer till Peru på Emmaus, måndag. Från och med måndag blir det också mera fokus på studiebesök för att öka förståelsen för hur vårt Åland fungerar. 10 av Ålands 16 kommuner besökta. Valkampanjen fortsätter!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Några konkreta frågor inför valet:
- Stadsbussen gratis?
- Vad göra med KK-märkningar och våningsbegränsningar i Mariehamn?
- Rött eller blått?
- Välfärd eller minskad skuld?
- Vad gör moderaterna konkret för att minska övergödningen?

Wille sa...

Hej! Några konkreta svar:
- Jag är ju inte Mariehamnsmoderat och brukar därför inte peta så mycket i vilka prioriteringar Mariehamnsmoderaterna för, lika lite som de brukar blanda sig i vad Jomalamoderater gör i Jomala. Men om jag hade varit Mariehamnare så hade jag ansett att gratisbussen är märklig, med tanke på hur stadens ekonomi ser ut idag. Hade sannolikt motionerat för en avgift på 1 euro per biljett som skulle gälla en hel dag. Möjligen kunde den vara gratis för studerande och pensionärer. Men det här är, som sagt, ett teoretiskt resonemang. Jag varken bor i Mariehamn eller använder bussen.
- Angående k-märkningarna - det är ett ämne jag vet för lite om. Måste läsa på mera för att konstruktivt kunna uttala mig om det. Som tumregel kunde det vara bra för staden att se över vilka byggnader som verkligen har behov av k-märkning. Hörde igår t.ex. att Övernäsgården, stadens äldsta hus INTE är k-märkt, vilket jag kan tycka är lite märkligt.
- Våningsbegränsningarna hämmar Mariehamns möjligheter att växa. Om staden går in för att bygga högre våningar är det viktigt att det finns hissar i alla hus där äldre bor. Finns redan idag många äldre i Mariehamn som bor i flervåningshus och har ett svårt liv pga. avsaknad av hiss. De äldre jag talat med menar att det finns en "lucka i systemet" som gör att inte Mariehamn kan bygga hissar för samma pengar som används i riket.
- Rött eller blått? De är två sidor av samma mynt. Om du vill fördela välfärd, så måste du först skapa något att fördela.
- Välfärd eller minskad skuld? För Ålands del: Bevara vår goda välfärd så långt det är möjligt. Undvik belåning för att täcka driftskostnader, för det leder i förlängningen till våra skattepengar används för att betala räntor = pengar som kunde användas till välfärd istället.
- Övergödningen: Vi vill framför allt minska fosforutsläppen från fiskodlingarna som står för hisnande två tredjedelar av de åländska fosforutsläppen. Konkret måste landskapet stöda byggandet av utsläppsfri fiskodling - den behöver dock inte vara landbaserad som det står i vårt miljöprogram, det väsentliga är att få bort utsläppen. Det här är dock ett mera omfattande projekt än vad det låter som, för det kommer att kräva en viss "omnischning" av den fiskodling vi ser idag i ekologisk riktning. Efterfrågan på ekologiskt odlad fisk finns idag, men kundunderlaget är betydligt mindre än det som dagens fiskodling har. Plus är att dessa kunder i regel är beredda att betala mer för ekologisk fisk, minus är att kundunderlaget ännu är litet och trendkänsligt. Övergödningen har också andra källor, bl.a. jordbruket - här har sittande landskapsregering börjat ett intressant samarbete med jordbrukarna (greppa näringen) för att minska utsläppen av fosfor - och i den riktningen vill vi fortsätta arbeta. Det viktiga är att nästa landskapsregering kommer till skott med alternativ fiskodling som kraftigt ska minska utsläppen av fosfor.

Hoppas detta besvarade frågorna!