fredag 13 juni 2008

Datorer, datorer, datorer...

Att det varit en liten paus i bloggandet har denna gång inget att göra med sommarens ankomst, eller livssituationen: det har helt enkelt inte funnits någon vettig dator eller bredband att blogga med på ett tag. Efter att ha varit på en föreläsning om datasäkerhet bestämde jag mig för att blåsa ur hårddisken på hemdatorn för att få den att gå snabbare. Framgången var begränsad, så under ett besök i Helsingfors passade jag på att köpa en ny bärbar hemdator.

Gick helt enkelt in på Stockmanns dataavdelning och frågade efter en "bra bärbar dator", varvid jag omedelbart blev ledd till Macintosh-hyllan. - Bra, sa jag. - Nu vet jag att du och jag tänker lika. Men vilken är den bästa bärbara PC:n? Efter ett långt parlamenterande om vad datorn skulle användas och av vem, blev slutresultatet en HP Pavilion dv6000. Och under den mycket korta tid som den varit i användning (mest surfande och ordbehandling) har den fungerat mycket smidigt och snabbt.

Finns det några andra åsikter om vilket märke som har de bästa bärbara PC:na?

4 kommentarer:

Jeanette sa...

HEj W! Du e lite rolig du, får mig alltid å le (tänker på ballongen o meddelandet...)

Jo alltså min dator som jag köpte efter julen så funka inte så länge. Det va en LG. Inte va d större fel på den men jag hitta ett fel o förde den på lagning. Givetvis tog det evigheter innan man fick veta va som va felet. Nä. Den gick inte att laga. Jag fick alla pengar tillbaka o ledsen va ja för det va en riktigt snygg o trevlig dator me lagombra prestanda för det jag tänkte använda den till. Läs mitt nyaste inlägg. Så får du veta va som hände idag. Inga trevliga saker direkt. Ja så nu är jag väl tvungen att köpa ytterligare en ny dator. Hade tänkt köpa en ny när jag far o pluggar. Det sägs att man ska få nå studierabatt. Då ska jag övergå till mac. Det trodde jag aldrig men ska man syssla me sånt där webdesign o shit så e d tydligen mac som gäller. Annars har jag förstått att Acer är bra... Håller länge. De jag känner som har såna... : ) kram

Wille sa...

Tjäna!
Whoops, jo jag läste ditt inlägg. Inte kul alls!
Lite ballonger ska det vara ibland :)

Det här med Macintosh är annars ett rätt extremt exempel på hur det man konsumerar har blivit en viktig del av den egna identiteten. Eller som Emil Arvidson på DN skriver:

"Du är den fria rebellen som slår mot etablissemanget när du sätter på en Mac, medan du är den ansiktslösa företagsslaven när du använder en pc."

Men tänker man rent praktiskt, så är nog Macintosh bättre på många sätt: enklare, problemfriare, säkrare - och framför allt användarvänligare.

PC:n känns tyvärr fortfarande som en halvfärdig produkt i jämförelse med Apples datorer. Lite som en T-ford i bilvärlden. Och de senaste åren verkar PC- och Windowsutvecklingen mest bestå av att efterapa Macintosh, så jag kommer nog i framtiden bara att köpa Macintosh, när det är för helt eget bruk :)

Intressant att du nämner Acer som bra märke - de flesta Acer-användare jag pratat med har också tyckt att det är ett helt OK märke.

Studierabatten stämmer - den är fem procent tror jag. Tyvärr låtsas Apple som att den åländska skattegränsen inte existerar, så du åker på 22 % moms om du själv beställer den till Åland, t.ex. över Internet. Det lönar sig alltså att beställa datorn från Sweden - eller genom ett åländskt dataföretag.

Ett minus med Macintosh är att t.ex. ordbehandlingsprogrammet Word är rätt dyrt till Mac - men det finns andra alternativ till det.

Berätta om hur det gick med datorn - är den nu helt kaputt eller finns det hopp?

Kramar, Wille

Jeanette sa...

Oj du verkar veta mycket om. datorer. Mer än jag trodde :) Intressant.. Fem procent är ju jättelite :( då ska jag se om jag får billigare av mr Enestam min granne/vän/arbetar på telebutiken. Så vi ska se va som e billigaste. Men tack för dina tips! Jo datorn funkar igen efter en rejäl utblåsning. Det va så sabla mycket damm i den. Men vet inte om det va d som va felet heller. En tjej skrev att det va nå strömavbrott som gjorde datorerna konstiga... Hm.. Kram från Jeanette

Wille sa...

Men oj då - tack ska du ha!

Det mesta av det jag skrev känner jag till eftersom jag haft en del negativa erfarenheter av några PC-märken och sedan gått över till Macintosh.

Det stämmer nog det där med strömavbrottet - det var åtminstone två strömavbrott under fredag eftermiddag.

"Erfarenhet är det som avslöjar för oss att vi har slutat med ungdomens misstag för att begå ålderdomens." (Ambrose Bierce) ;)