söndag 27 juli 2008

På gudstjänst med Johnny Cash

Av en slump hörde jag en rätt anorlunda gudstjänst på Sveriges Radio P1 idag - en Johnny Cash-gudstjänst med låtar av Johnny Cash istället för psalmer, och stillsamt begrundande uppläsning av Johnny Cashs ord i predikan. För någon kanske det låter lite mystiskt, kanske till och med magstarkt - men det funkade! Inte minst som Cashs texter innehåller mängder av bibliska referenser och ofta ett starkt, engagerande och humanistiskt grundbudskap.

Sånt får en att börja spåna - vad finns det för fler grepp som kyrkan kunde prova på? Kanske anordna en äkta, medeltida gudstjänst med 4-5 timmar predikan på latin? (Lite av en extreme-upplevelse...) Idéer verkar det finnas - men ett av problemen som kyrkan idag brottas med är samma som många andra organisationer har idag: hur lockar man folk, utan att göra avkall på sina grundprinciper? Här kan Johnny Cash funka, men det är inte sagt att vilken som helst annan artist gör det.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Wille!

Jag råkade av en slump hitta din blogg.
Med tanke på tiden du och jag var i brankis så tänker jag inte börja diskutera politik med dig. :-)
Men jag kommer att titta in på din blogg ibland och kanske lämna en och annan kommentar.
Mvh
Östen Hägg

Wille sa...

Tjänare Östen!

Välkommen ska du vara!

Bästa hälsningar
Wille V.