lördag 19 juli 2008

Teater i Lemland "Som dom gör i Amerika"

I går var jag, i sällskap med min guddotter Emmy och hennes familj, och såg Kappsäcksteaterns "Som dom gör i Amerika" på Pellas i Lemland. Det här är på alla sätt och vis en glad pjäs som lämpar sig bra för småbarnsfamiljer - där både barn och föräldrar kan hitta små, roliga bitar. Pjäsens två stora trumfkort är dels glädjen som strömmar fram - till exempel i Julia Westerbergs koreagrafi, Janke Berglunds Baloo-dans och samspelet mellan luffarna (Anders Laine och Julia Westerberg). Pjäsens andra stora trumfkort är snälla fröken Krikonblad, spelad av Viveka Karlsson som verkligen lever sig in i sin roll som den varma, förälskade fröken Krikoblad. Hon visar med ord, små-små gester och subtilt minspel hur mycket hon tycker om konstapel Rask (Janke Berglund). Håll ögonen på henne!

Om man med förstoringsglas ska leta efter svaga länkar så är det egentligen endast själva slutet på pjäsen som gjorde den vuxna delen av publiken lite fundersam och kluven - hade man kanske kunnat knyta ihop det hela på något annat sätt? Fast detta verkade inte alls bekomma barnen i publiken, som lämnade föreställningen med ett nöjt leende på läpparna - och det är ju det som är viktigast :)

3 kommentarer:

Jeanette sa...

Hej hej! På söndag ska jag fara o kika på tre lägenheter. Två av dom e rum bara men en är en lägenhet som en tjej behöver hyra ut för hon ska till london. Jag hoppas på den! Läget med dig?

Wille sa...

Hej!

Va bra! Håller tummarna för dig - berätta om hur det går sen... Ja, läget med mig? Har just börjat jobba på Ålandsbanken igen efter en skön semester.

Igår kväll satt jag och försökte sjunga låten "Toréador" till ett MIDI-baserat dataprogram som heter Anvil. Måste ha låtit rätt crazy om nån hörde det.

Ikväll var jag så pass ambitiös att jag for och tränade lite på Vikingahallen. Men att sådär i stora drag: livet rullar på och börjar så sakteliga komma in i vardagsrutinerna (som att cykla på jobb o cykla hem ;) Själv då - förutom lägenheten?

Jeanette sa...

Ja har också börjat jobba. Det är inte alltför roligt förstås men jag räknar dagarna. Det är bara ca två och en halv vecka tills jag slutar :)

Ja det där med träning är något som blev på hälft under semestern. Nu har jag börjat igen förstås men det kommer att bli på hälft igen sen när man flyttar! Usch hatar att komma i oform (kan man säga så...? hehe)

Nu jobba!! hoh..