lördag 27 oktober 2007

Kommunalvalsresultat!

Nu har jag fått de slutgiltiga kommunalvalsresultaten från Jomala. Byråsekreterare Margaretha Henriksson skickade ett mejl om att jag blivit förste ersättare för FS i Jomala - brev och kungörelse är på kommande. Här är resultaten för FS:

Antal röster
72 Jansson Dennis (fs)
65 Strand Jörgen (fs)
50 Jansson Christian (fs)
30 Valve Wille (fs)
28 Skogberg Sture (fs)
20 Geelnard Björn (fs)
12 Lundberg Fredrik (fs)
8 Andersson Carina (fs)
5 Henriksson Catharina (fs)
5 Nikula Ninna (fs)
Sammanlagt: 295

Dennis, Jörgen och Christian kom alltså in i fullmäktige och jag blev med 30 röster förste ersättare för FS i Jomala. FS höll ställningarna och är röstmässigt tredje största partiet, efter Centern och Liberalerna.

Jag får bocka och tacka för Jomalabornas förtroende. Det här innebär att jag i praktiken kommer att ha en del att göra inom Jomala kommun framöver - det räcker med att någon av Dennis, Jörgen eller Christian hamnar i styrelsen, så sitter jag plötsligt i fullmäktige. Socialdemokraternas valresultat förtjänar en liten extrakommentar.

Antal röster
149 Aaltonen Carina (s)
19 Lindholm Birger (s)
18 Höglund Leif (s)
16 Eriksson Jessica (s)
12 Sjölund Anne (s)
11 Nyberg Kjell (s)
8 Ålund Sophia (s)
[ + 8 kandidater till]

Här kan man notera att socialdemokraterna, utan Carina Aaltonens röster, skulle ha haft ungefär lika många röster som Framtidslistan och högst en plats, i jämförelse med dagens tre platser.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Gratulerar! Hoppas du kommer in sen också så att du kan påverka på "riktigt".

Wille sa...

Jag håller dig informerad! ;)