tisdag 16 oktober 2007

Rättelse om Fs och promillegräns

Det var några elever på Yrkesskolan som blev förvånade när jag i gårdagens valutfrågning sa att majoriteten i Fs tycker att nuvarande promillegräns för att framföra ett fordon på land är bra som den är.

Jag utgick felaktigt från att promillegränsen redan har sänkts på Åland, men när jag kollade upp saken hos polisen visade det sig att endast promillegränsen för roderfylla har sänkts till 1,0 promille. Promillegränsen för att framföra en bil på vägen är fortsättningsvis 0,5 promille på Åland och detta tycker en del av Fs:arna, bland annat jag, att är för högt.

Det här motiverar jag med att redan en person med 0,2-0,5 promille i blodet kan ha svårigheter med att köra bil. Ett annat argument är att en så hög gräns som 0,5 promille inbjuder till att dricka och sätta sig bakom ratten, medan 0,2 promille i praktiken skulle innebära att man inte blandar alkohol och körning. Till sjöss tycker jag att gränsen kunde sänkas något, förslagsvis till 0,5 promille.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Rättelser är bra. Det visar att du tar reda på saker och ting. Det märks för övrigt i hela din blogg att du tar reda på
Hälsningar Sarah B

Anonym sa...

Tack för rättelsen!
Det är bra att du bryr dig.
Hälsningar Julia Lindfors

Wille sa...

Tack det samma, Julia!
Med vänlig hälsning,

Wille Valve

Anonym sa...

Bra, Wille! Om jag skulle få rösta så skulle jag rösta på dig :)

Wille sa...

Tack för den! Det blir en superspännande söndag...

Bästa hälsningar,

Wille Valve