fredag 12 oktober 2007

Upp med den! (studiepenningen)

"Upp med den!" var en kampanj av uppretade finländska studerande som fick ordentlig fart under 2006. Bakgrunden var att studiepenningen inte hade höjts i Finland sedan 1992 (den sänktes dock 1995). Regeringen försökte trixa med att bland annat höja lite på studielånet och meddela att man "höjt studiestödet". Det här retade naturligtvis bara upp de finländska studerandena ännu mer. "Upp med den!" gav slutligen resultat när den blågröna regeringen meddelade att man höjer studiestödet med 15 % från och med den 1.1.2008.

En av kampanjens förkämpar, Otto Andersson, skrev för några dagar sedan på min facebook-sida att det verkar som om jag driver en egen "Upp med den!"-kampanj på Åland. Det stämmer. Jag tog upp en höjning på Fs' första valmöte, det togs sedan med i Fs' valprogram. Efter det fick Fs de andra partierna med sig i landskapsregeringen och nu har också oppositionen börjat omfatta idén om en höjd studiepenning.

Att höja studiepenningen kostar givetvis landskapet, men det måste få göra det. Vi kan inte ha ett studiestöd som är sämre än i riket - det gör Åland till en oattraktiv plats att studera på och sänder ut helt fel signaler om hur mycket utbildning uppskattas. Vi vill ju dessutom locka unga människor TILL Åland, inte uppmuntra dem att skriva sig på annan ort för att kunna bedriva studier.

Det här är en fråga som jag kommer att kämpa för. Om ni röstar på mig så får alla som studerar - om det så är på Medis, ett gymnasium eller en högskola - en kontaktperson i lagtinget och en förkämpe för rättvisa studievillkor åt alla!

UPP MED DEN!

Inga kommentarer: