söndag 21 oktober 2007

Tankar vid Arken och kyrkan

I natt var det väckning 02:00, på med FS-jackan och ut till Arken med fyra tappra FS-lagtingskandidater. Uppdrag: dela ut hembakta bullar och mjölk åt det hemåtvändande nattfolket.

Bullarna och mjölken var en stor hit. Särskilt minns jag en kille med rätt grym uppsyn som kom ut ur Arken. Hans ansikte sprack upp i ett stort och brett, pojkaktigt leende när han i sin hand fick en bulle som bakats av omsorgsminister Harriet Lindeman (Fs).

De som säger att inget vettigt kommer ur onyktras munnar får nog tänka om lite. Sällan har jag hört så många politiska djupsinnigheter som i detta sällskap. Eller vad sägs om;

- "Försöker ni påverka oss som redan e påverkade o därför lättpåverkade"
- "Är det här våra skattpengar som kommer tillbaka som bullar nu?" (Svar: Nej - det var 100% frivilligt partiarbete)
- "Varför får inte jag åka gratis taxi när en del får åka gratis buss?" (Svar: Mycket bra fråga. Det undrar vi inom FS också)

En av dörrvakterna var grymt imponerad och konstaterade "Fatta vilka legender ni är som kommer me bulla o mjölk klockan 4 på natten..!"

Idag på förmiddagen besökte jag för första gången på länge Jomala kyrka, där det var barngudstjänst. Efter kyrkobesöket började jag fundera på hur vårt val nästan upphöjts till någon slags religiös högtid. Jag menar, det har skrivits hur många tidningsledare som helst om valet, där demokratin upphöjts till ett absolut och okränkbart värde, nästan heligt. Samtidigt har vi karnevalsstämning på stan med musik, olika färgade jackor, lustiga hattar och frikostigt utdelande av presenter till höger och vänster. Håll med om att det börjar bli lite spooky när Camilla Gunell (s) på sin blogg skriver att det är "två dagar kvar till dopparedagen" och Nina Fellman utlyser "valfrid" i Nya Åland... ;)

Det är nu fem timmar röstetid kvar. Det är nu det avgörs vilka det är som kommer att leda Åland i fyra år till. Det känns stort.

Inga kommentarer: