söndag 14 oktober 2007

Pensionspoäng för barnomsorgspeng

Jag och min svägerska Cia, som snart ska bli mamma, satt och pratade politik över en kopp kaffe. Cia tyckte att barnomsorgspengen var ett jättebra initiativ, men hon undrade om man får pensionspoäng för det. Jag ringde upp vår ordförande Johan Ehn (Fs), som klargjorde att "det ska man få, enligt vårt förslag". Tanken är att barnomsorgspengen ska vara pensionberättigande genom att kommunen tecknar någon form av grupp-pensionsförsäkring för dem som får barnomsorgspeng. Men här finns ett undantag: om man väljer barnomsorgspeng och ett privat barnomsorgsalternativ, så
kommer inte barnomsorgspengen att vara pensionsgrundande, fast då har man möjlighet att arbeta normalt och den vägen tjäna in pension.

En annan blivande mamma undrade vad tanken riktigt är bakom ett så generöst bidrag som barnomsorgspengen. Svaret är: att ge föräldrar större valfrihet inom barnomsorgen. Barnomsorgspengen är nog generös, men enligt våra beräkningar blir den ändå billigare än en kommunal barnomsorgsplats (strax över 1000€/månad), så det är ett samhällsekonomiskt försvarbart bidrag. I ljuset av att befolkningen på Åland växer så det knakar, så kommer den kommunala barnomsorgen också framledes att behövas, även om en del av befolkningen skulle välja barnomsorgspengen.

P.S: Det här är en otroligt spännande vecka. Då menar jag inte bara valet, utan att jag kan bli farbror till en liten pojke vilken dag som helst nu! :D

Inga kommentarer: